pondělí 27. února 2017

Řez révy vinné v třetím roce

A mám ostříháno :-)

Jakmile se udělalo hezky a teplota vystoupala na plusové hodnoty 8-10 stupňů hned mě to vytáhlo ven. Začal jsem se starými jabloněmi, které bylo potřeba pořádně ořezat. A o víkendu jsem ostříhal i mé 2 hlavy Bianky (velmi ranná odrůda révy vinné). Uvědomil jsem si, jaký je v řezu mezi jabloní a révou rozdíl. U jabloně se řeže ihned za očkem, kdežto u révy se řeže 1-2cm za očkem. To je důležité! U jabloně by totiž takovéto "špačky" mohli napáchat paseku a být zdrojem případné infekce. Kdežto Réva potřebuje ten kousek dřeva na to, aby se pletiva zatáhla a očko dobře rostlo.

Já tentokrát hlavy řezal na 2 tažně.



Následuje vyvázání a zakrácení na max. 6-8 oček na každém tažni. Počítejte jen ta výrazná očka. Pokud jsou některá příliš blízko sebe, nebo úplně u začátku tažně, bez milosti vyškubnout!

Při vyvazování ohýbejte velmi pozvolna, bylo by opravdu blbé, kdyby jste tažeň zlomili. Já měl celkem strach. Tažeň napravo už vedl hezky sám od sebe, ale ten nalevo při vyvazování docela praskal. Pokud máte nějaký tip jak bezpečně vyvázat, sem s ním!


Ještě k tomu škubání oček, nebojte se toho! Přikládám krátké video ;-)

Druhou hlavu jsem vyvázal také na 2 tažně, ale chtěl bych do budoucna, aby se pnula nahoře po zdi a po brance. takže jsem tažeň napravo vyvázal do drátěnky a nechal 6 pupenů a tažeň nalevo nechal svisle. Nahoře na něm jsem nechal v ideální výšce 2 pupeny a zbytek vyškubal. Je to takový pokus.
Uvidím jak se vyplatí. (možná nahoře zapěstuji kordónové vedení).



Tímto způsobem prý v německu předcházejí jarním mrazíkům. Vyvážou jeden tažeň a druhý nechají nevyvázaný. Pokud přijdou jarní mrazíky, tak je velká pravděpodobnost, že díky dominanci nevyvázaného tažně tento vyraší dřív a ten druhý zase později. (říká se tomu apikální dominance) Pokud mrazíky udeří, spálí ten nevyvázaný a vinaři ho odstřihou pryč. Ten vyvázaný, opožděný pak vesele kvete o něco později, ale nezmrzne! A o tom to je.
Co dělají když mrazíky neudeří nevím a ani nevím co dělají s tím, že pak rána po tažni slzí a réva se vysiluje. Hmm, někdo nějaký nápad?


Pokud máte nějakou dobrou odrůdu co máte rádi, udělejte si z toho co ostříháte řízky. Réva se takto dá hezky množit. (Ve vinařských oblastech řádí révokaz, takže se to moc nevyplatí dělat, ale jinde jo). Já to loni zkoušel, je dobré řízky namočit do nějakého protiplísňového roztoku. Mě se bez něj ujali jen 2 řízky z 10... Za rok budu zkoušet znovu a zkusím je nejen namočit, ale také je asi dám do sklepa, do vlhkého písku.





Žádné komentáře:

Okomentovat